Al jaren worden we geadviseerd om veel water te drinken om gezonder te leven. We lopen met flesjes water rond en gaan niet sporten zonder onze petflesje gevuld met H2O om onze dagelijkse 1,5 tot 2 liter vocht naar binnen te werken. Maar volgens Britse huisarts Margaret McCartney zijn we allemaal verkeerd bezig en is het consumeren van zoveel water zelfs ongezond!
In een artikel dat McCartney heeft geschreven in het wetenschappelijke tijdschrift British Medical Journal beweert ze dat het nooit is bewezen dat het drinken van zoveel water gezond voor je is. Ze gaat nog een stap verder en schrijft dat het zelfs ongezond is om al dat water te drinken.
Veel wetenschappers en dokters vertellen ons dat het drinken van veel water nierschade voorkomt, ons helpt met het verliezen van gewicht en ons helpt beter te concentreren. Maar dokter McCartney schrijft dat de voordelen van water drinken nooit echt wetenschappelijk zijn bewezen. Daar tegenover staan wel meerdere onderzoeken die aangeven dat er geen bewijs is of zelfs suggereren dat het drinken van teveel water ook schadelijke effecten kan hebben.
Volgens deze onderzoeken is het juist schadelijk voor onze concentratie om water te drinken wanneer we geen dorst hebben, en gebotteld water bevat vaak ook nog chemicaliën die gebruikt zijn om het water te desinfecteren (en deze chemicaliën zijn natuurlijk schadelijk voor je lichaam en gezondheid) Te veel water veroorzaakt ook slaapgebrek. Hoe? Nou, als je te veel water drinkt moet je vaker naar het toilet, waardoor je dus vaker moet opstaan.
Zo schrijft McCartney; “Water is dus niet de simpele oplossing voor allerlei gezondheidsproblemen. Bij sommige aandoeningen, zoals nierstenen, maakt water wel degelijk een verschil. In het geval van andere ziekten spreken de verschillende bewijzen elkaar vaak tegen. Meer drinken is niet altijd de oplossing.”
© magazine.vrouwen.co



>
